baby chimpanzee

فرگشت؛ سپیده‌دم حیات

فرگشت (تکامل) یکی از بزرگترین نظریه‌ها در تمامی قلمرو علوم است؛ فرگشت بر آن است تا حیات را توضیح دهد: به خصوص اینکه چگونه اولین حیات ساده، تنوع سترگی را که امروز شاهد آن هستیم به وجود آورده است؛ از باکتر‌ی‌ها گرفته تا درختان بلوط و نهنگ‌های آبی. برای دانشمندان، فرگشت یک فَکت و واقعیت است. ما به همان قطعیت می‌دانیم که حیات فرگشت یافته است که می‌دانیم زمین تقریباً کروی است، که جاذبه ما را در آن نگه می‌دارد و به همان اندازه یقین که حضور زنبورها به هنگام پیک‌نیک آزاردهنده هستند. رسانه‌ها در بعضی از کشورها، بحث و جدل‌های سنگدلانه و ددمنشانه در باب فرگشت دارند؛ فرگشت را به عنوان اینکه “تنها نظریه‌ای بیش نیست”، خوار و خفیف می‌کنند. چرا زیست‌شناسان در این باره یقین دارند؟ شواهد چیست؟ پاسخ کوتاه این است که به قدری شواهد وجود دارد که به سختی می‌توان گفت که از کجا باید شروع کرد. اما در این مقاله خلاصه‌ای از شواهدی را که فرگشت حیات را نشان می‌دهند، شرح می‌دهیم.

داروین
چارلز داروین؛ در دهه ۱۸۳۰ توسط جورج ریچموند نقاشی شده است.

ابتدا ببینیم که نظریه فرگشت داروین چه می‌گوید. بسیاری از ما این عقیده کلی را داریم که گونه‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند، تنها سازگارترین آن‌ها زنده می‌ماند و بطریقی موجودی شبیه به میمون، ظهور انسان‌ها را رقم زده است. نظریه فرگشت داروین می‌گوید که هر اُرگانیسم (موجود زنده) به طور نامحسوسی با والدینش متفاوت است و این تفاوت‌ها گاهی می‌تواند به فرزندان و زاده‌ها کمک کند یا مانع‌شان شود. از آنجا که موجودات زنده برای مواد غذایی و جفت‌هایشان به رقابت می‌پردازند، آن‌هایی که خصیصه و ویژگی‌های مفید و سودمندی دارند، زاده‌های بیشتری تولید می‌کنند. در مقابل آن دسته‌ای که فاقد صفات مفید هستند، امکان دارد که اصلاً زاده‌ای تولید نکنند. بنابراین در یک جمعیت مشخص، صفات سودمند، متداول می‌شوند و صفات غیر مفید، ناپدید و حذف می‌شوند. با گذشت و صرف زمان کافی، این تغییرات انباشته می‌شوند و منجر به ظهور گونه‌ها و ارگانیسم‌های جدیدی می‌شوند. قدم به قدم، کرم‌ها به ماهی تبدیل شدند، ماهی‌ها به زمین آمدند و چهارپا شدند؛ آن حیوانات چهارپا مو در آوردند و -سرانجام- برخی از آن‌ها شروع به راه رفتن روی دوپا کردند، خود را انسان نامیدند و فرگشت را کشف کردند. باورش سخت است. پذیرش اینکه شما عیناً شبیه والدینتان نیستید، راحت تر است؛ شاید موهایتان رنگ متفاوتی باشد، قد بلندتر و یا طبیعت شادتری داشته باشید. اما پذیرفتن اینکه شما از کرم و با گذر از نسل‌های بی‌شمار پدید آمده‌اید، بسی دشوارتر است. بسیاری از مردم بدون شک این موضوع را رد می‌کنند. اما بیایید تمام این‌ها را برای چند لحظه فراموش کنید؛ در عوض همانند چارلز داروین آغاز کنید؛ از آستان در خانه‌تان.

مرغ خانگی
یک مرغ خانگی (نام علمی: Gallus gallus domesticus)

کتاب خاستگاه گونه‌ها، نوشته‌ داروین، که اولین بار در سال ۱۸۵۹ منتشر شد، از خواننده کتاب خواست تا به اطراف خود نگاه بیاندازد. نه به جزایر گرمسیری کشف نشده یا جنگل‌های دورافتاده، بلکه به محوطه مزرعه‌ها و باغ‌ها. در آنجا شما می‌توانید به تماشای آن‌ها بنشینید و نظاره کنید که چگونه ارگانیسم‌ها، ویژگی‌ها و صفات خود را به فرزندان و زاده‌های خود منتقل می‌کنند و با گذشت زمان، ماهیت آن ارگانیسم‌ را تغییر می‌دهند. داروین قصد داشت تا پروسه اصلاح نژاد و کشت و زرع را برجسته کند. برای نسل‌ها، کشاورزان و باغدارارن به طور هدفمند حیوانات را پرورش می‌دادند تا بزرگتر یا قوی‌تر باشند و گیاهان را پرورش دادند تا محصولات بیشتری ثمر بدهند. پرورش‌دهندگان درست مانند داروین که یقین داشت فرگشت کار می‌کند، کار می‌کردند.

مرغ جنگلی وحشی
یک مرغ جنگلی وحشی (نام علمی: Gallus gallus murghi) در هند

فرض کنید می‌خواهید مرغ‌هایی را پرورش دهید که تخم بیشتری می‌گذارند. ابتدا باید مرغ‌هایی را پیدا کنید که نسبت به بقیه تخم بیشتری می‌گذارند. سپس باید تخم‌هایشان را کُرچ کنید و از تولیدمثل جوجه‌ها اطمینان حاصل کنید. این جوجه‌ها همچنین باید تخم بیشتری بگذارند. اگر شما این روند را نسل به نسل تکرار کنید، در نهایت مرغ‌هایی خواهید داشت که نسبت به مرغ‌های وحشی، بسیار بسیار بیشتر تخم می‌گذارند. یک مرغ جنگلی ماده- نزدیکترین خویشاوند مرغ خانگی- ممکن است در سال ۳۰ تخم بیشتر نگذارد، درحالی که مرغ‌های مزرعه ممکن است ده برابر بیشتر از این مقدار تخم بگذارند. این تغییرات از نسلی به نسلی دیگر اصلاح نژاد (descent with modification) نامیده می‌شود. یک جوجه مرغ از جهات زیادی با والدین خود شباهت خواهد داشت، اما همسان نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: چرا انسان‌ها چانه دارند؟

استیو جونز از کالج دانشگاهی لندن می‌گوید:

این همان فرگشت است؛ مجموعه‌ای از اشتباهات که به طور تدریجی و با گذر زمان روی هم انباشته می‌شوند.

اصلاح نژاد و پروش انتخابی در عمل: این‌ها از تبار گرگ‌ هستند

شاید فکر کنید که اصلاح نژاد تنها می‌تواند چند تغییر کوچک را سبب شود، اما به نظر می‌رسد که پایانی برایش وجود ندارد. داروین نوشت:

هیچ ارگانیسم دستخوش تغییری ذکر نشده است که به علت کشت و زرع، تغییرش متوقف شده باشد. از گیاهان اهلی ما مثلاً گندم، هنوز هم اصناف جدیدی پدید می‌آید و جانوران اهلی ما که تاریخچه اهلی‌ شدن‌شان به خیلی پیش‌تر برمی‌گردد، هنوز در معرض اصلاح یا بهبود سریع‌اند.

بیشتر بخوانید: حیات در اقیانوس‌های بیگانگان چگونه می‌تواند باشد؟

داروین استدلال می‌کند که اصلاح نژاد، در اصل همان فرگشت، تحت نظارت و سرپرستی انسان است. این به ما نشان می‌دهد که تغییرات ریز و درشت، از نسلی به نسل دیگر به طور تدریجی جمع شده و افزایش می‌یابد. جونز در ادامه افزود:

این اجتناب ناپذیر است و ملزم به رخ دادن است.

یک لاکپشت فسیل شده که ده‌ها میلیون سال قدمت دارد.

با این وجود مرغ‌هایی که با دقت فراوان، اصلاح شده و پرورش یافته‌اند تا تخم بیشتری بگذارند، با فرگشت طبیعی گونه‌های جدید، کمی فاصله دارد. طبق نظریه فرگشت، این مرغ و خروس‌ها در نهایت از دایناسورها و اگر بیشتر به عقل برگردید، از تبار ماهی‌ها فرگشت یافته‌اند. پاسخ به سادگی این است که فرگشت برای ایجاد تغییرات بزرگ، به زمان زیادی نیاز دارد. برای دیدن شواهد آن، باید سوابق قدیمی را جستجو کنید. شما باید به فسیل‌ها (سنگواره‌ها) نگاه کنید. فسیل‌ها بقایای ارگانیسم‌هایی هستند که بسیار قبل‌تر جان خود را از دست داده‌اند و در سنگ‌ها حفظ شده‌اند. از آنجایی که سنگ‌ها به صورت لایه لایه قرار گرفته‌اند، فسیل‌ها به طور کلی به ترتیب تاریخ تنظیم شده‌اند: قدیمی‌ترین فسیل‌ها در پایین‌ترین قسمت قرار دارند. با گذر در سوابق فسیلی و سنگواره‌ای، مشخص می‌شود که زندگی با گذشت زمان تغییر کرده است. قدیمی‌ترین فسیل‌ها در همه دوران‌ها، بقایای ارگانیسم‌های تک سلولی مانند باکتری‌ها می‌باشند و چیزهای پیچیده‌تر مانند حیوانات و گیاهان بسیار بعدتر ظاهر می‌شوند. در میان فسیل‌های حیوانی، ماهی‌ها خیلی زودتر از دوزیستان، پرندگان یا پستانداران ظاهر شده‌اند. نزدیک‌ترین خویشاوندان ما، اِیپ‌ها (کَپی‌ها) تنها در کم‌عمق‌ترین -جوانترین- بخش سنگ‌ها یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چرا زنان برخلاف بسیاری از حیوانات پریود می‌شوند؟

جونز می‌گوید:

من همیشه معتقدم که قانع‌کننده‌ترین نمونه و پرونده برای فرگشت، نمونه‌های ثبت شده فسیلی می‌باشند. قابل توجه است که یک صفحه از هر شش صفحه کتاب خاستگاه گونه‌های داروین، مربوط به فسیل‌ها است؛ او [داروین] می‌دانست که این یک نمونه و مدرک انکارناپذیر است که نشان می‌دهد فرگشت رخ داده است.

میکروراپتور
میکروراپتور یک دایناسور بود؛ اما تقریباً یک پرنده بود

با مطالعه فسیل‌ها، دانشمندان توانسته‌اند تا بسیاری از گونه‌های منقرض شده را با گونه‌هایی که امروز زنده مانده‌اند، پیوند و لینک دهند؛ گاهی اوقات نشان می‌دهد که یکی از تبار و نسل دیگری است. برای مثال در سال ۲۰۱۴، محققان فسیل‌های یک گوشتخوار قدیمی ۵۵ میلیون ساله به نام سگ دورمال (Dormaalocyon) را توصیف کردند که ممکن است جد مشترک همه شیرها، ببرها و خرس‌های امروزی باشد. شکل دندان‌های سگ دورمال همه چیز را روشن می‌کرد. هنوز ممکن است قانع نشده باشید. این حیوانات همگی ممکن است دندان‌های مشابهی داشته باشند، اما شیرها، ببرها و سگ‌های دورمال هنوز هم گونه‌های متمایزی هستند. براستی چگونه بدانیم که یک گونه به گونه دیگر فرگشت یافته است؟ سابقه فسیلی در اینجا به ما کمک کمی می‌کند، چراکه ناکامل و ناقص است.

بیشتر بخوانید: چرا ما تنها گونه‌ باقیمانده از تبار انسان هستیم؟

جونز می‌گوید:

اگر بیشتر فسیل‌ها و سنگواره‌ها را بررسی کنید، آنچه در واقعیت می‌بینید، گونه‌ای است که مدت زمان زیادی دوام می‌آورد و سپس دسته‌ای دیگر از فسیل‌ها دارید که با آنچه قبلاً داشتید کاملاً متفاوت است.

یک سهره زمینیِ میان‌جثه (نام علمی: Geospiza fortis) در گالاپاگوس

اما هرچه بقایای بیشتری را از خاک بیرون می‌کشیم، گنجینه بیشتری از “فسیل‌های انتقالی” را کشف می‌کنیم. این “حلقه مفقوده”، منازل نیمه‌راهی هستند که بین گونه‌های آشنا قرار دارند. برای مثال، پیش‌تر گفتیم که مرغ‌ها (ماکیان)، از نسل دایناسورها هستند. در سال ۲۰۰۰ تیمی به سرپرستی Xing Xu از آکادمی علوم چین، دایناسور کوچکی به نام میکروراپتور (Microraptor) را توصیف کرد که پرهایی مشابه پرندگان مدرنِ امروزی داشت و احتمالاٌ قادر به پرواز بوده است. همچنین می‌توان فرگشت یک گونه جدید را هنگامیکه رخ می‌دهد، مشاهده کرد. در سال ۲۰۰۹، پیتر و رُزماری گرانت از دانشگاه پرینستون واقع در نیوجرسی، توضیح دادند که چگونه گونه جدیدی از سِهرِه (فنچ‌ها) در یکی از جزایر گالاپاگوس به زندگی قدم گذاشت، همان جزیره‌ای که داروین از آن بازدید کرد. در سال ۱۹۸۱، یک سهره زمینیِ میان‌جثه به یک جزیره به نام دافنه مِیجر (Daphne Major) قدم نهاد. او به طور غیر معمولی بزرگ بود و ترانه و آوازی که می‌خواند، با پرندگان محلی آنجا متفاوت بود. او شروع به تولیدمثل کرد و زاده‌هایش صفات غیرمعمول او را به ارث بردند. بعد از چند نسل، آن‌ها از نظر تولیدمثلی جدا شدند؛ آن‌ها از پرندگان دیگر متفاوت به نظر می‌رسیدند و ترانه‌های مختلفی می‌خواندند. بنابراین فقط می‌توانستند در میان خود تولیدمثل کنند. این گروه کوچک از پرندگان، گونه‌ای جدید را تشکیل داده بودند، آن‌ها “گونه‌زایی کرده بودند”. این گونه جدید به طور نامحسوسی با اجدادشان تفاوت داشتند: منقار آن‌ها متمایز بود و ترانه غیرمعمولی را می‌خواندند. اما ممکن است با گذشت زمان شاهد تغییرات بسیار چشمگیرتری باشیم.

باکتری‌های اشریشیا کلی (نام علمی: Escherichia coli)

ریچارد لِنسکی از دانشگاه ایالتی میشیگان، مسئولیت طولانی‌ترین آزمایش فرگشت جهان را بر عهده دارد. از سال ۱۹۸۸، لنسکی در آزمایشگاه خود، ردپای ۱۲ جمعیت باکتری اِشریشیا کُلی (به اختصار E.coli) را گرفته است. این باکتری‌ها در محفظه‌هایی به همراه مواد مغذی به حال خود رها شده‌اند و تیم لنسکی مرتباً نمونه‌های کوچک را منجمد می‌کنند. باکتری‌های اشریشیا کلی دیگر به همان صورتی که در سال ۱۹۸۸ بودند، نیستند. لنسکی می‌گوید:

در همه ۱۲ جمعیت، باکتری‌ها فرگشت یافته‌اند و بسیار سریع‌تر از اجدادشان رشد می‌کنند.