bran transfering

ارسال افکار از یک مغز به دیگری!

در یک آزمایش که بیشتر علمی تخیلی به نظر می‌رسد تا واقعی، دو انسان تنها با استفاده از یک رابط دیجیتالی که به مغز آنها پیوند خورده است، قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر می‌شوند. استفاده کردن از این ابزار غیرتهاجمی به این معناست که پژوهشگران، اطلاعات ذهنی یک فرد در هند را که به کلمه ی “hola” و “ciao” فکر می‌کند را به دست می آورند؛ سپس آن را رمزگشایی کرده و به فرانسه ایمیل می‌کنند. در آن جا یک دستگاه، کلمه ها را به محرک عصبی در مغز یک فرد دیگر تبدیل می‌کند و شخص این نشانه ها را به عنوان جلوه هایی از نور درک می‌کند.
بر این پژوهش که در ۵ سپتامبر در مجله ی PLOS ONE منتشر شد، گیرنده ی فرانسوی با استفاده از دنباله ی نورها قادر بود که به طور موفقیت آمیزی کلمات را تغییر دهد. محققان می‌خواستند بدانند آیا ممکن است به وسیله ی خواندن فعالیت های مغزی یک شخص و انتقال آن به شخص دوم، دو نفر ارتباط برقرار کنند؟

همکار دکتر پاسکوال [سرگروه تیم پژوهشگران] در بیانه ای اعلام کرد:

«آیا می‌توانیم این آزمایش که مبنی بر کنار گذاشتن صحبت کردن،  تایپ کردن و ایجاد ارتباط مستقیم مغز با مغز بین دو شخص با فاصله ی زیاد، مانند فاصله ی هند تا فرانسه، را توسعه دهیم؟»

دکتر پاسکوال عصب شناس مرکز پزشکی Deaconess در بوستون و استاد دانشکده پزشکی هاروارد در کمبریج ماساچوست است. وی برای پاسخ دادن به این سوال همراه با همکارانش، رصدخانه بارسلونا، مرکز روباتیک آکسیلیوم در استراسبورگ فرانسه و چند تکنولوژی ذهنی را به طور گسترده مورد استفاده قرار دادند.

نوار های الکتروانسفالوگرام «موج نگار مغز-EEG» با قرار دادن یک کلاه الکترودی بر روی جمجمه ی فرد، گرفته می‌شوند و فعالیت های الکتریکی بخش بزرگی از قشر مغز را ثبت می‌کنند. در مطالعات پیشین، الکتروانسفالوگرام یک فرد که به یک فعالیت، مانند تکان دادن دستش، فکر می کرد ثبت شد. در همین حین یک کامپیوتر سیگنال ها را به یک محصولی تبدیل می کرد که با استفاده از آن می توان یک استخوان رباتیک یا یک صندلی چرخدار را حرکت داد.

در پژوهشی دیگر، یک روش که به آن تحریک رانش مغناطیسی «TNS» می‌گویند، برای تحریک بخشی از مغز به وسیله ی اعمال جریان های الکتریکی کوچکی به جمجه، استفاده می‌شد. این عمل باعث بالا رفتن حرارت نورون های ناحیه ای خاص می‌شد. برای مثال، TMS می‌تواند باعث کشیدگی عضلات یک فرد شود؛ یا جلوه هایی از نور را در دایره ی بصری آن فرد ایجاد کند.

در این پژوهش، محققان این دو عملیات را به هم ارتباط دادند. ۴ داوطلب برای این آزمایش در نظر گرفته شده بود؛ یک شخص که فرستنده کلمات بود به یک رابط مغزی و رایانه مبتنی بر EEG بسته شده بود. ۳ نفر دیگر دریافت کنندگان پیام رسیده از TMS را بودند و باید کلمات را بر اساس نور هایی که دیده بودند تفسیر می‌کردند. با استفاده از این سیستم، ارسال کننده ی پیام در هند کلمه ی hola «کلمه ی اسپانیایی به معنی سلام» و ciao «کلمه ایتالیایی به معنی سلام/خدانگهدار» را به گیرنده ها در فرانسه ارسال کردند که فاصله ی آنها ۸۰۰۰ کیلومتر بود.  هرسه فرد گیرنده به طور درستی پیام را تفسیر و ترجمه کردند.

به گفته ی محققان:

«در آزمایش دوم با داوطلبانی در اسپانیا و فرانسه، میزان کل خطای تفسیر پیام ۱۵ درصد بود و بیشتر خطاها در رمزگشایی کلمات و پس از رمز گذاری آنها بود. اکتشافات نشان می‌دهد که انتقال یک فکر از یک فرد به فرد دیگر بدون نیاز به صحبت کردن یا نوشتن امکان پذیر است؛ اگرچه یک فکر بسیار ابتدایی باشد»

برخی افراد این موضوع را تلپاتی می نامند، درحالی که پژوهشگران این موارد را تلپاتی نمی دانند. دیکشنری تلپاتی را به عنوان گفتگو کردن مستقیم فکر ها از یک ذهن با ذهن دیگر بدون استفاده از کلمات یا نشانه ها تعریف می‌کند. بسیاری از دانشمندان احتمالا در ذهنشان چیزی پیچیده تر از تولید کردن یک جلوه از نور که معنی “سلام” می‌دهد، دارند. در گذشته دانشمندان، ارتباطات مغزی ای را در انسان نشان دادند که در آن یک فرد، فرمان حرکت دادن انگشت فرد دیگر را ارسال می‌کرد. آزمایشی دیگر نوعی ارتباط مغزی بین دو موش و دو میمون را نشان می‌داد. تکنولوژی در مراحل اولیه ی این موضوع قرار دارد که بیشتر کارشناسان با آن موافق هستند.