What's a wormhole

کرم چاله چیست؟!

کرم چاله یک مسیر نظری و تئوری میان فضا و زمان می باشد که می تواند راه های میانبری برای سفرهای طولانی در جهان ایجاد کند. کرم چاله ها با نظریه نسبیت عام پیش بینی شده اند. اما بدانید که کرم چاله ها با خود خطراتی ناشی از فروپاشی ناگهانی، تشعشع بالا، تماس با مواد عجیب و غریب را به همراه دارند.

نظریه کرم چاله

کرم چاله ها ابتدا در سال ۱۹۱۶ به صورت تئوری مطرح گردید (هر چند که معنی دقیق را با توجه به اسم کرم چاله، بیان نمی کرد). Ludwig Flamm، فیزیکدان اتریشی، در حالی که از راه حل فیزیکدان دیگری برای معادلات در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین در نظر می گرفت فهمید که راه حل دیگری نیز وجود دارد. او همچنین “سوراخ سفید” را واژگونی زمان یک سیاه چاله توصیف کرد. ورودی های هر دو چاله (سیاه چاله و سفید چاله) می تواند ما را به یک کانال فضا-زمان متصل کند.

در سال ۱۹۳۵ انیشتین و Nathan Rosen از تئوری نسبیت عام استفاده کردند و به ایده وجود “پل ها” بین فضا-زمان بپردازند. این پل ها، دو نقطه مختلف را در فضا-زمان متصل می کند. به لحاظ نظری ایجاد یک میانبر می تواند زمان سفر و فاصله را کاهش دهد. این میانبرها به نام پل های انیشتین-Rosen یا کرم چاله ها نامگذاری شد.

Stephen Hsu، استاد فیزیک نظری دانشگاه Oregon، به سایت Live Science گفت: 《همه چیز در این نقطه بسیار فرضی است. هیچ کس فکر نمی کند ما قصد داریم به زودی هر زمان دیگری یک کرم چاله پیدا کنیم.》کرم چاله ها دارای دو دهان هستند که یک گلو آن دو را را به هم وصل می کند. دهان به احتمال زیاد به صورت کروی می باشند. گلو ممکن است یک کشش مستقیم باشد، اما همچنین می تواند در اطراف دهان بپیچد، که در این صورت ممکن است مسیری طولانی تر از یک مسیر معمول تر داشته باشد.

نظریه نسبیت عام اینشتین به صورت ریاضی وجود کرم چاله ها را پیش بینی می کند، اما هیچ کدام تا به امروز کشف نشده اند. یک کرمچاله جرم منفی ممکن است با تاثیر گذاشتن گرانش بر نوری عبوری از کرم چاله، مشخص می شود. راه حل های خاصی از نسبیت عام برای وجود کرم چاله هایی که دهانه هر یک سیاه چاله می باشد، وجود دارد. با این حال، یک سیاه چاله طبیعی که در اثر فروپاشی یک ستاره در حال مرگ تشکیل شده است، به خودی خود یک کرم چاله ایجاد نمی کند.

از میان یک کرم چاله

امروزه داستان علمی با داستان های سفر از طریق کرم چاله پر شده است. اما واقعیت چنین سفری پیچیده تر از آنی است که تصور می شود و نه فقط به این دلیل که ما هنوز به این نقطه نرسیده ایم. مشکل اول اندازه می باشد پیش بینی می شود کرم چاله های اولیه در سطوح میکروسکوپی، حدود ۱۰ تا ۳۳ سانتیمتر باشند. با این حال، کرم چاله مانند جهان گسترش می یابد و برخی از این سیاه چاله ها ممکن است به اندازه بزرگ تر کشیده شده باشند.

مشکل دیگر از ثبات است. پیش بینی شده کرم های انینین-رزن برای مسافرت بی فایده می باشند زیرا آنها به سرعت در هم می ریزند. Hsu گفت: 《برای خنثی کردن کرم چاله شما نیاز به نوعی از انواع بسیار عجیب و غریب دارید و روشن نیست که آیا چنین ماده ای در جهان وجود دارد.》 اما تحقیقات اخیر نشان داد که یک کرم چاله حاوی ماده “عجیب و غریب” می تواند برای مدت طولانی باز و بدون تغییر باقی بماند.

ماده عجیب و غریب که نباید با ماده تاریک یا ماده ضد ماده اشتباه گرفته شود، حاوی تراکم انرژی منفی و فشار منفی بزرگ می باشد. چنین موضوعی تنها در رفتار حالت های خلاء ویژه ای به عنوان بخشی از نظریه میدان کوانتومی دیده می شود. اگر یک کرم چاله حاوی ماده عجیب و غریب به اندازه کافی بود، که به صورت طبیعی یا مصنوعی به آن اضافه شده، از لحاظ نظری می تواند به عنوان یک روش ارسال اطلاعات یا مسافران در فضا استفاده شود. متاسفانه، سفرهای انسان از طریق تونل های فضایی ممکن است چالش برانگیز باشد. فیزیکدان Kip Thorne، یکی از نویسندگان برجسته در رابطه با نسبیت، سیاه چاله ها و کرم چاله به سایت Space گفت:

از آن جایی که هیئت داورانی در این موضوع وجود ندارد، بنابراین این فقط ما نیستیم که این موضوع را نمی دانیم اما این موضوع نشانه محکمی است که بیان می کند سفر انسان در فضا با کرم چاله ها به خاطر قوانین فیزیک ممنوع می باشد. این موضوع غم انگیز و ناراحت کننده است، اما این مسیری است که در آن به همه چیز اشاره دارد.

کرم چاله ها نه تنها می توانند دو منطقه جداگانه را در درون جهان به هم متصل کنند، بلکه می توانند دو جهان متفاوت را به هم وصل کنند. به همین ترتیب، برخی از دانشمندان حدس زده اند که اگر یک دهان کرم چاله به نحوی خاص حرکت داده شود، می تواند برای سفر در زمان مناسب باشد. Eric Davis، متخصص فیزیک نجومی، به LiveScience گفت:

شما می توانید با استفاده از کرم چاله های در حال حرکت به آینده یا گذشته بروید اما این کار آسان نخواهد بود. تلاش های عجیب و غریبی برای تبدیل کرم چاله به یک ماشین زمان انجام می شود. این تلاش ها به اندازه کافی سخت خواهد بود که بخواهیم یک چیزی را کرم چاله خارج کرد.

با این حال استفان هاوکینگ، کیهان شناسی بریتانیا، استدلال کرده است که چنین استفاده ای از کرم چاله امکان پذیر نیست. [علم عجیب: کرم ها بهترین ماشین های زمان را می سازند] Eric Christian از ناسا گفت: 《یک کرم چاله واقعا راهی برای بازگشت به زمان نیست، این یک برش کوتاه است، به طوری که چیزی که خیلی دور است بسیار نزدیک تر می شود.》

هر چند اضافه کردن مواد عجیب و غریب به کرم چاله ممکن است آن را در نقطه ای ثابت کند که مسافران بتوانند سفر امنی را در فضا داشته باشند. هنوز این امکان وجود دارد که افزودن ماده عادی برای ناپایداری دروازه کرم چاله کافی باشد. تکنولوژی امروز برای افزایش و یا تثبیت کرم چاله ها، حتی در صورت پیدا کردن آن ها، کافی نبوده است.

با این حال، دانشمندان به بررسی این مفهوم به عنوان یک روش سفر فضایی ادامه دادند، با امید به اینکه فناوری آینده در نهایت قادر به استفاده از این کرم چاله ها خواهد بود. Hsu گفت: 《شما به برخی از تکنولوژی فوق العاده پیشرفته نیاز خواهید داشت. انسان ها هرگز در آینده نزدیک این کار را انجام نخواهند داد.》