ocean

حیات در اقیانوس‌های بیگانگان چگونه می‌تواند باشد؟

همچنانکه به کاوش در قمرهای زحل و مشتری مبادرت می‌ورزیم تا زیر سطح یخی‌شان را بررسی کنیم، آیا امکان دارد تا اشکال جدیدی از حیات را کشف کنیم؟

اکتشافات اخیر سبب شده است تا اخترزیست‌شناسان گمان کنند که قمرها از امیدوارکننده‌ترین مکان‌ها برای زندگی بیگانگان در منظومه شمسی ما هستند و اکنون چندین مأموریت بزرگ فضایی برای دهه آینده تدارک دیده شده است تا این قمرها را به منظور یافتن نشانه‌ای از حیات جستجو کنند. بر خلاف سیارات همجوار ما، برخی از قمرها آب مایع فراوانی دارند. برای مثال، اروپا، قمر مشتری، بیشتر از تمامی اقیانوس‌های کره زمین آب دارد. این آب -و هرگونه حیات موجود در آن- توسط لایه ضخیمی از یخ که کیلومترها عمق دارد، در برابر تشعشعات فضایی و برخورد سیارک‌ها محافظت می‌شود. کشف فوران‌های آب از قمرهای زحل، یعنی انسلادوس و اروپا، حاکی از آن است که ممکن است این قمرها، ساختمان داخلی گرمی داشته باشند که می‌تواند از اقیانوس‌های مایع پشتیبانی کند، اقیانوس‌هایی که داغ می‌شوند، نه توسط خورشید بلکه به وسیله دینام و ژنراتوری داخلی که بدست واپاشی هسته‌ای در هسته‌های خود رخ می‌دهد؛ یا توسط گرمایش جزر و مدی ایجاد شده از طریق جاذبه گرانشی سیاراتی که در مدارشان حرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چرا زنان برخلاف بسیاری از حیوانات پریود می‌شوند؟

اکنون شواهدی در اختیار داریم مبنی بر اینکه در چندین قمر از جمله اروپا، انسلادوس، کالیستو و گانیمید اقیانوس‌های آب وجود دارد. یک پژهش منتشر شده در ژوئن امسال تخمین می‌زند که اقیانوس انسلادوس حدود یک میلیارد سال قدمت دارد؛ برخی دیگر اظهار داشته‌اند که ممکن است میلیاردها سال عمر داشته باشد -زمان زیادی برای فرگشت (تکامل) حیات. تصور می‌شود که این اقیانوس‌ها شور و حاوی کلرید کلسیم باشند؛ درست همانند اقیانوس‌های کره زمین. این شواهد ما را برای حیاتی شبیه به کره زمین امیدوار می‌کند. همچنین احتمال می‌رود که رابطه‌ای بین آب مایع و گوشته سنگی در زیر اقیانوس‌ها وجود داشته باشد -مواد کلیدی با خواص شیمیایی جالبی که به گمان دانشمندان حیات را در کره زمین پیاده کرده‌اند. برای مثال مأموریت کاسینی ناسا، مولکول‌هایی را در فوران‌های ستون‌وار آب پیدا کرده‌ است که به وجود چاه‌های گرمابی (Hydrothermal vent) در کف اقیانوس این قمرها اشاره می‌کند. چاه‌های مشابهی در اقیانوس‌های عمیق کره زمین وجود دارد، جایی که ماگما با آب شور، رو در رو می‌شود و گرما، مواد شیمیایی، لایه و بستر مفیدی را که برای شیمی پیچیده‌ای که به گمان برخی دانشمندان برای فرگشت حیات در سیاره ما نیاز بوده است، مهیا می‌سازد.

Hydrothermal vent
حیاتی که به اطراف چاه‌های گرمابی، در اعماق اقیانوس‌های کره‌ زمین هجوم می‌آورد، می‌تواند سرنخی برای ما باشد، در این خصوص که حیات در اعماق اقیانوس‌های بیگانگان چگونه می‌تواند باشد

در اعماق سطح اقیانوس کره‌ زمین، عملاً هیچ تابشی از نور خورشید وجود ندارد؛ دقیقاً برای اقیانوس‌های قمرهای مشتری و زحل نیز همین مسئله صادق است. اما این بدان معنا نیست که حیات دیده نمی‌شود. در کره زمین چاه‌های این چنینی از حیات و زندگی لبریزند. حدود ۲۰ سال قبل، مستندی از بی‌بی‌سی به نام «تاریخ طبیعی یک بیگانه»، اظهار عقیده کرد که کل اکوسیستم‌های کامل همچنین می‌توانند در اطراف چاه‌های گرمابی عمیق دریایی در اروپا بنا و پایه‌ریزی شوند. تیمی از دانشمندان اظهار نمودند که باکتری‌ها پایه زنجیره غذایی را شکل می‌دهند؛ آن‌ها از شیمیوسنتز (هم‌نهش شیمیایی) به منظور استخراج انرژی از چاه‌ها و ساختن لوله‌ها و تونل‌های بالارونده از رسوباتی که مایل‌ها از کف اقیانوس فاصله و ارتفاع دارند، استفاده می‌کنند. موجودات دیگر مانند چرنده‌های شبه ماهی، این لوله‌ها را سوراخ می‌کنند تا مقدار زیادی از باکتری‌های موجود در آن را به منظور تغذیه، بمکند. این لوله‌ها برایشان نوعی قلمرو به شمار می‌آید و از این چراگاه‌های خود در برابر رقبای دیگر دفاع خواهند کرد. و این شبه ماهی نیز به نوبه خود توسط حیواناتی کوسه مانند شکار می‌شوند، حیواناتی آب‌لغز (که مقاومتی کمتر در برابر آب دارند) که از پژواک‌یاب خود برای شناسایی طعمه‌شان استفاده می‌کنند. این بسیار پیشرفته‌تر از چیزی است که بیشتر دانشمندان انتظار دارند تا در آنجا کشف کنند. اَندرو نول پروفسور علوم زمین و سیاره‌ای در دانشگاه هاروارد می‌گوید:

حتی در کره زمین، در ۹۰% از تاریخ سیاره ما، تنها زندگی که وجود داشت، زندگی میکروبی بود و بنابراین اگر حیات در فضا وجود داشته باشد، احتمالاً میکروبی است و در مکان‌هایی مانند اروپا یا انسلادوس باید برای انرژی، سراسر به کیموسنتز (یا شیمیوسنتز) متکی باشند. از آنرو احتمالاً تنها می‌تواند از زیست‌توده کوچکی پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: چرا لب داریم؟

دیمیتار ساسلوف، پروفسور نجوم و مدیر مرکز Harvard Origins of Life Initiative، مرکزی که از تحقیقات چند زمینه‌ای پشتیبانی می‌کند و هدفش کشف این است که آیا حیات در جهان به وفور یافت می‌شود یا خیر. او اظهار نمود که “چنین اکوسیستمی هنوز هم می‌تواند وجود داشته باشد.” تنها به این دلیل که اقیانوس اروپا سرد و فاقد انرژی است، لزوماً فرگشت اکوسیستم‌های پیچیده با انداره کوچک را ناممکن نمی‌سازد. ساسلوف می‌افزاید:

حدس زدن سرگرم‌کننده است. احساس درونی من این است که از دید تکاملی، فضای نوآورانه زیادی در آنجا ممکن است وجود داشته باشد، جایی که در آن شما می‌توانید چیزی کوچک و در عین حال درنده‌ای بیابید و این درحالی است که او یک ارگانیسم (موجود زنده) چند-سلولی است تا موجودی با تنها یک سلول.

ماه و قمر دیگری که قصد بازدید از آن را داریم معمای کاملاً متفاوتی را به ارائه می‌دهد. تایتان، قمر زحل، تنها جهان شناخته شده پس از کره زمین است که دارای اجسام و پیکره‌های پایدار مایع در سطح خود است. هنگامی که کاوشگر هویگنس از مأموریت کاسینی در سال ۲۰۰۵ به آنجا نشست، عکس‌هایی از مناظر زمین مانند ارسال کرد: بسترهای رودخانه‌ها و دریاها. اما به جای آب، ابرها، باران و دریاهای تایتان از متان مایع و اتان تشکیل شده بودند که اجزای سازنده گاز طبیعی موجود در زمین می‌باشند. هر آبی که آنجا موجود است، جامد شده و به سنگ‌ها و کوه‌ها تبدیل می‌شود، زیرا دمای سطح آن در حدود منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است. این گویای آن است که، اگرچه ممکن است مناظر آن آشنا به نظر برسد اما شرایط حقیقی آن کاملاً بیگانه و غریب است. اگر حیاتی وجود داشته باشد، به متان تکیه خواهد کرد، نه آب؛ و البته که عجیب و غریب خواهد بود -حیات به گونه‌ای که برایمان نامأنوس است؛ بیگانگان واقعی به معنای واقعی کلمه. وجود حیات در تایتان شدنی و ممکن است، اما به گفته ساسلوف، با حیاتی با “یک بیوشیمی کاملاً متفاوت و مستقل” مواجه هستیم. هدف بلند مدت ساسلوف این است تا بفهمد که آیا یک بیوشیمی جایگزین برای حیات موجودیت دارد یا خیر و چگونه آن را در آزمایشگاه بیافریند.

شانه‌دارتبار
چه حیاتی و چه موجوداتی در این اقیانوس‌ها انتظار ما را می‌کشند؟ (این عکس یک شانه‌دار دریایی مهاجم را نشان می‌دهد.)

حیات در کره زمین به غشای سلولی ساخته شده از فسفولیپیدها بستگی دارد: زنجیره‌های مولکولی با سرهای فسفر-اکسیژن و دم‌های زنجیره‌ای کربن که به یکدیگر متصل می‌شوند تا غشایی انعطاف‌پذیر را در آب شکل دهند. حیات مبتنی بر متان به یک روش جایگزین به منظور تشکیل سلول نیازمند است. تیمی از دانشگاه کرنل به رهبری مهندس شیمی، پائولت کلنسی، در سال ۲۰۱۵ نشان دادند که مولکول‌های کوچک ساخته شده از نیتروژن، کربن و هیدروژن می‌توانند سلول‌هایی مناسب را به منظور زنده ماندن تحت شرایط تایتان بسازند. از آن پس محققان ناسا حضور وینیل سیانید را در جو تایتان تأیید کرد‌ه‌اند؛ یک ترکیب آلی که می‌تواند تولید چنین غشاهای سلولی را میسر سازد. بنابراین حداقل به لحاظ تئوری، سلول‌هایی که قادرند تا زندگی بسیار متفاوتی را در اقیانوس‌های بیکران متان تایتان شکل دهند، می‌توانند بنابه اصول فیزیکی وجود داشته باشند. ترزا فیشر، اخترزیست‌شناس دانشگاه ایالتی آریزونا در ایالات متحده می‌گوید:

از بعضی جهات آنچه ما در اینجا بر روی کره زمین می‌بینیم، تنها مبتنی بر شانس است. مقادیر هنگفتی از تنوع بالقوه وجود دارند که قادر هستیم تا در حیات جهان‌های دیگر مشاهده کنیم.

سارا بلافر هردی، پروفسور بازنشسته و انسان‌شناس از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس می‌افزاید:

آن‌جا ممکن است تشعشعاتی از ارگانیسم‌های جدید و بسیار متنوعی را که طیف وسیعی از کنام‌ها را اشغال می‌کنند، برایمان نمایان سازد. به فرض اینکه هر یک از این موجودات فرگشت یابند تا به اندازه آب‌بازسانان (یا آب‌بازان) یا فیل‌ها اجتماعی، باهوش و معاشرتی و یا به اندازه شامپانزه‌ها و اورانگوتان‌ها زیرک، چیره‌دست و ماهر باشند، من هیچ دلیلی نمی‌بینم که این موجودات نتوانند ظرفیت‌های فناوری و فرهنگی پیشرفته‌تری را توسعه داده و تکامل ببخشند.