دریاچه های نمکی در مریخ!

مریخ زمانی دریاچه‌های نمکی شبیه به زمین داشت

به گفته یک تیم بین المللی دانشمندان که شامل یک محقق دانشگاه کالج زمین شناسی دانشگاه A&M در تگزاس است ، مریخ زمانی دریاچه های نمکی داشت که شبیه به کره زمین بود و دوره های مرطوب و خشک را پشت سر گذاشته است.ماریون ناچون ، یک پژوهشگر فوق دکترا در گروه زمین شناسی و ژئوفیزیک در A&M تگزاس ، و همکارانش کارشان را در شماره فعلی Nature Geoscience منتشر کرده اند.این تیم زمین های زمین شناسی مریخ را از گیل دهانه ، یک حوضه سنگی بزرگ به طول ۹۵ مایل که توسط ناسا از سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از مأموریت MSL (آزمایشگاه علوم مریخ) مورد کاوش قرار گرفت ، بررسی کردند.

نتایج نشان می دهد دریاچه ای که بیش از ۳ میلیارد سال پیش در دهانه گیل وجود داشت ، در خطر خشک شدن قرار گرفته بود ، که به طور بالقوه با خشک شدن جهانی مریخ در ارتباط است.دهانه گیل حدود ۳٫۶ میلیارد سال پیش شکل گرفت که یک شهاب سنگ به مریخ برخورد کرد و دهانه برخورد بزرگ آن را ایجاد کرد.

ناچون گفت:

“از آن زمان ، زمین های مریخ را ثبت کرده اند ، و مطالعات نشان داده اند گیل دهانه علائمی را نشان می دهد که آب مایع در طول تاریخ آن وجود داشته است ، همانطور که ما می دانیم این ماده اصلی زندگی میکروبی است.

ناچون گفت:

“در طی این دوره های خشک شدن ، سرانجام حوضچه های نمکی شکل گرفتند. سخت است که بگوییم این حوضچه ها چقدر بزرگ بودند ، اما دریاچه در دهانه گیل برای مدت زمان طولانی وجود داشت”

“اتفاقی که برای این دریاچه ی نمکی‌افتاد”

ناچون اظهار داشت که مریخ احتمالاً با گذشت زمان خشک تر شد و سیاره زمین میدان مغناطیسی سیاره ای خود را از دست داد و این باعث می شود که جو در معرض قرار گرفتن در معرض باد و تابش خورشیدی در طی میلیون ها سال قرار گیرد.

ناچون گفت:

“با کمرنگ تر شدن جو ، فشار روی سطح کمتر می شود و شرایط برای پایداری آب مایع در سطح دیگر برآورده نمی شود.بنابراین آب مایع ناپایدار و تبخیر شد.”

اعتقاد بر این است که حوضچه های نمکی موجود در مریخ شبیه برخی از موجودات روی کره زمین است ، به ویژه منطقه ای به نام Altiplano که در نزدیکی مرز بولیوی و پرو قرار دارد.

ناچون گفت:

“Altiplano یک فلات مرتفع و مرتفع است که رودخانه ها و نهرها از ارتفاعات کوهستان به دریا نمی ریزند بلکه به حوضچه های بسته منتهی می شوند ، مشابه آنچه در گذشته برای گیل دهانه مریخ اتفاق می افتاد”

وی افزود:

“این هیدرولوژی دریاچه هایی با سطح آب به شدت تحت تأثیر آب و هوا قرار می گیرد. در طی دوره های خشک دریاچه های Altiplano به دلیل تبخیر، کم عمق می شوند و برخی حتی کاملاً خشک می شوند. این واقعیت که Altiplano عمدتا دارای پوشش گیاهی آزاد است باعث می شود منطقه حتی شبیه به مریخ باشد. “

این مطالعه نشان می دهد که دریاچه باستانی در دهانه گیل حداقل قبل از بهبودی یک قسمت از خشک شدن را پشت سر گذاشته است. همچنین ممکن است که این دریاچه در حوضچه های جداگانه تقسیم شود ، جایی که برخی از حوضچه ها می توانستند تبخیر بیشتری داشته باشند..از آنجا که تاکنون فقط یک مکان در طول مسیر مریخ نوردی چنین تاریخچه خشک شدن را نشان می دهد ، ناچون گفت که ممکن است سرنخ هایی در مورد چند قسمت خشک شدن دریاچه قبل از آب و هوای مریخ به عنوان خشک شدن در حال حاضر نشان دهد.

ناچون گفت:

“این می تواند نشان دهد که آب و هوای مریخ در طولانی مدت خشک شده است ، به شکلی که هنوز هم می تواند حضور چرخه ای دریاچه را فراهم کند.این نتایج حاکی از آب و هوای گذشته مریخ است که بین دوره های مرطوب تر و خشک تر تغییر می کند. آنها همچنین در مورد انواع عناصر شیمیایی (در این مورد گوگرد ، یک ماده اصلی برای زندگی) برای ما می گویند که در آب مایع موجود در سطح موجود است.